Lees ook ons corporate blog: platforme2e_logo_small

Nederland Werkt Online
Impact van mobiel, online & sociaal

Impact van mobiel, online & sociaal

Het aanbod van social media, online software en mobiele apparaten is overweldigend. Wat zie je als een stap terug zet? Een hype? Of de contouren van een groter plaatje? Wat ons betreft het laatste. De combinatie van internet, social media en mobiele apparaten faciliteert massale samenwerking. Met impact op media, individuen, merken, organisaties, markten en leiderschap. Hieronder de trends op deze gebieden. De toekomst is mobiel, online en sociaal.

Deze nieuwe technologieën staan toe dat iemand verbinding kan maken met ieder ander. Op elk gewenst moment. Er zijn al tekenen dat hierdoor de relaties die we met elkaar en organisaties onderhouden veranderen. We zijn nog steeds in het begin van deze sociale revolutie. De grote lijnen worden wel al zichtbaar op zes gebieden. Check bij lezing de relevantie voor jezelf, je organisatie of werk. De antwoorden vertellen meer over je positie in deze omwenteling dan hoeveel Facebook vrienden en Twitter volgers je hebt.

Media: van publiek naar community

De eerste verschuiving heeft betrekking op de media en de evolutie van publiek naar community. Vijfhonderd jaar hebben we geleefd in een wereld van broadcast media. We zijn gewend om na te denken over de media als een kanaal om een ​​boodschap te verspreiden aan een publiek. Maar als ‘een-op-veel’ verandert in ‘veel-op-veel’ wordt het publiek een community. Het publiek, eerst passief, anoniem en geïsoleerd, is opeens actief en onderling verbonden. Je geeft geen lezing meer, maar bent gastheer van een bijeenkomst. Je succes wordt bepaald door hoe goed je met elkaar verbindt en het gesprek gaande houdt.

Individuen: van consument naar co-creator

De tweede verschuiving is van invloed op onze identiteit als individu. Met de evolutie van passief publiek tot actieve gemeenschappen, verschuiven we van consumenten naar makers. In de handel nemen klanten deel aan beoordeling van kwaliteit van diensten (Yelp), het ontwerpen van producten (Threadless) en zelfs de fabricage (Shapeways). In het onderwijs, consumeren studenten niet alleen, maar co-creëren ze hun opleiding in ‘omgedraaide’ klaslokalen (Khan Academy). Richting overheid suggereren burgers ideeën en nemen deel aan het beleidsproces door de openbaarheid van bestuur. Sociale technologieën zijn een stimulans voor individuen om collectieve actie te ondernemen.

Merken: van push naar pull

De derde shift heeft invloed op merken en de wijze van interactie met klanten, werknemers en het publiek. In een sociaal tijdgewricht worden mensen niet graag gepusht. Ze hebben geen merken nodig die hen te vertellen wat, waar en wanneer te kopen. Hun sociale netwerken doen dit voor hen. Het is de reden waarom de CEO van Saatchi en Saatchi onlangs verklaarde dat marketing dood is. Bovendien overstemt de kakofonie van de sociale bazaar zelfs de luidste megafoon. Merken moeten leren hoe mensen in een baan rond hun merk te krijgen door het genereren van sociale zwaartekracht.

Organisaties: van hiërarchieën naar netwerken

Organisaties ervaren een verschuiving zodra werknemers meer zeggenschap krijgen en onderling aangesloten zijn. Formele hiërarchieën maken plaats voor informele netwerken. Een van de meest fascinerende voorbeelden van deze transformatie is die van de Amerikaanse strijdkrachten de afgelopen tien jaar. Na 9/11 besefte het leger dat ze moesten vechten tegen een netwerk van super bevoegde- en hyper connected individuen. De leiders erkenden dat de traditionele command-and-control hiërarchie niet slim of snel genoeg zijn om een ​​netwerk-vijand te verslaan. Er zou een netwerk nodig zijn om een netwerk te verslaan. Zoals beschreven door ex-generaal Stan McChrystal heeft het leger gezorgd voor een nieuwe doctrine, nieuwe opleiding en nieuwe strategieën zodat soldaten niet alleen als krijgers zijn, maar ook informatie-uitwisseling en samenwerking rond een gemeenschappelijk doel bevorderen. In de komende jaren zullen bedrijven een soortgelijke transformatie moeten maken om relevant te blijven.

Markten: van producten naar platforms

De basis van concurrentievoordeel verschuift van producten naar platforms. De verschuiving is het meest opvallende in de technologie arena. Apple dankt haar dominantie eerder aan het succes van het platform dan aan hun producten. Andere bedrijven ontwikkelde uitstekende smartphones. Maar de iPhone is een superieur platform voor het creëren van een naadloze ervaring via iTunes, de App Store en iCloud. Facebook is steeds meer een platform voor andere bedrijven, met name Zynga, het social gaming bedrijf. Dezelfde verschuiving vindt plaats in de media (Huffington Post) en financiële diensten (Amex). De concurrentie begint met goede platforms van waaruit je (a) producten naar de markt brengt, (b) je ecosysteem van partners laat groeien, en (c) je bij mensen identiteit, loyaliteit en doelen met elkaar in overeenkomst brengt.

Leiderschap: van controle naar eigen verantwoordelijkheid

Zoals bij elke verandering, is leiding nodig voor deze verschuivingen. Maar de sociale revolutie roept op tot een nieuw soort leiderschap. Verschillende vaardigheden waren nodig om hiërarchieën en de invloed van het publiek te beheren. De uitdaging van de nieuwe leiding is hoe netwerken te ontwerpen, platforms te bouwen en gemeenschappen te ontwikkelen. Het heeft een hoger niveau nodig van authenticiteit, transparantie en doelgerichtheid. Gecombineerd met een streven naar perfectie, responsiviteit en prestaties. Wat Michael Beer en Russ Eisenstat ‘higher ambition leadership’ noemen. In het sociale tijdperk verschuift de aard van de macht van hoeveel controle je hebt naar hoe goed je het nemen van eigen verantwoordelijkheid stimuleert.

Bron: Harvard Business Review (via Hans Ruinemans)

  • Sam van Buuren,
  • 29 juni 2012

Plaats een reactie