Lees ook ons corporate blog: platforme2e_logo_small

Nederland Werkt Online
Uw social platform

Win veel tijd met slim online werken

Werknemers verliezen dagelijks 8% van hun werktijd door slecht werkende computers of onvoldoende vaardigheden. Dit blijkt uit onderzoek van Universiteit Twente. Per werkdag verspilt men 33 minuten. Van de werknemers lost 31% problemen zelf op, 17% schakelt collega’s in. Werkgevers zijn hiervan niet op de hoogte en laten veel geld liggen. Jaarlijks 19 miljard euro om precies te zijn. Hieronder 10 aanbevelingen voor productiviteitswinst.

Werknemers verliezen dagelijks 8% van hun werktijd aan slecht functionerende automatisering en door gebrek aan vaardigheden op digitaal gebied. Dit komt neer op een financiële verspilling van 19 miljard euro per jaar. Dit blijkt uit het rapport: ‘Ctrl Alt Delete, productiviteitsverlies door ICT-problemen en ontoereikende digitale vaardigheden op het werk’ van Universiteit Twente. Deze uitkomsten zijn volgens de onderzoekers schokkend, vanwege de omvang en het feit dat leidinggevenden en werknemers zich nauwelijks bewust zijn van het productiviteitsverlies.

Probleem niet onderkend

Het gebrek aan vaardigheden is verantwoordelijk voor ongeveer 4 procent verlies van de werktijd met een computer. Niet goed functionerende systemen leveren een vergelijkbaar verlies op, aldus de onderzoekers. Uit dit onderzoek blijkt dat het probleem van dit gigantische productiviteitsverlies eigenlijk nauwelijks wordt onderkend. Werknemers schatten hun vaardigheden structureel hoger in dan op basis van enig ander onderzoek te rechtvaardigen valt. Tekenend is bijvoorbeeld dat veel werknemers gedurende de afgelopen drie jaar geen enkele ICT‐training hebben gevolgd en hiervoor als reden aangeven dit niet nodig te hebben omdat hun vaardigheden toch al op peil zijn.

Train werknemers in ict vaardigheden

Opdrachtgevers voor het onderzoek, de organisaties ECDL, CA-ICT en Digivaardig & Digiveilig, adviseren op basis van de uitkomsten om werknemers te trainen in hun vaardigheden en hen daarop ook te toetsen. ‘De mogelijke winst van zo’n training wordt zwaar onderschat’, aldus onderzoeker Van Deursen. Gemiddeld hebben cursisten door het geleerde een tijdswinst geboekt van 33 minuten per dag. Ook zouden werkgevers de rol van de helpdesk kunnen verbreden. Die houdt zich nu vooral met technische zaken bezig, maar zou ook een ondersteunende rol kunnen krijgen bij het aanleren van vaardigheden. ‘Daarnaast is het een idee om de spontane hulp van collega’s formeler te maken. Denk aan een ict-buddy die als verlengstuk van de helpdesk kan fungeren’, aldus Van Deursen.

Aanbevelingen

•  Inventariseer bronnen van productiviteitsverlies
•  Institutionaliseer hulp aan collega’s
•  Maak een afweging over de breedte van de rol van de helpdesk
•  Schenk in het bijzonder aandacht aan laaggeschoolde werknemers
•  Schenk meer aandacht aan internetvaardigheden
•  Toets digitale vaardigheden bij werving nieuw personeel en monitor die vaardigheden
•  Zorg voor gericht beleid ten aanzien van de inzet van smartphones en tablet-pc’s
•  Stel vuistregels op voor efficiënt e-mail gebruik
•  Besteed aandacht aan training en certificering
•  Inventariseer door personeel gekozen oplossingen voor ICT-problemen

Aan de slag

Laat je mensen ruim een half uur per dag produtiever werken. Voorzie je organisatie van online software die probleemloos werkt en eenvoudiger is. Zijn er toch nog aanvullende vaardigheden vereist? Onze Academy verzorgt diverse trainingen, waaronder training slim werken met computers en slimmer online werken.

  • Sam van Buuren,
  • 15 maart 2012

Plaats een reactie

Verbinden en verbeteren